paulak.blogg.se

Hund

Publicerad 2015-02-28 20:53:22 i Allmänt,

Varför har hundar blivit en statussymbol? Hur många välavlönade har tiden som krävs för en vovve? En perfekt familjehund som t ex Mops kostar ca 18 000 kr. En annan liten söt hund som Pomeranian kostar ca 22 000. En helt underbar toypudel som våran Pepsi kostade 15 000 kr. Pepsi var helt klart värd varenda krona men jag tycker det är helt sjuka priser som lockar fram oseriösa hunduppfödare.

Vi letar efter en STOR familjehund som ungarna kan brottas med! Vi har ett gosedjur med tänder (Pepsi) som älskar mig över allt annat och bara älskar mig med kan acceptera resten av familjen. Jag vet! Det är mitt fel! Helt och hållet mitt fel! Men jag fick vad JAG ville ha. Jag är sjukt nöjd 😄. Men resten av familjen önskar en hundkompis att leka, gosa och brottas med.

Jag vet att det är mitt "fel" fast jag har fått den hunden jag ville ha. Han är min bäbis! Jag älskar bäbisar!

Vi har kollat på rhodesian ridgeback men affären sprack pga av att Peppe blev sjuk. (18 000 kr för en valp). Vi har nästan köpt en mops (18 000 kr) men jag fick panik av allt hundhår... 😚 Kollar på Grand Danois men känner att 5-7 år är för lite tid för all kärlek vi vill ge en hund.

Min sons högsta önskan är en schäfer. Jag och min man kan klara av uppfostran och stimulans men hår och all smuts? Jo ja kanske men kommer barnen att ställa upp om pappa är borta? Mamma sjuk? Kommer dom ens kunna hantera hunden?

I en svensk vanlig barnfamilj ska man inte ha hund. Det är för dyrt i inköp! Mat, försäkring, veterinärbesök och buffert för oförutsedda händelser måste ligga i var mans/kvinnas bakhuvud innan hundköp. Det är självklart och dyrt! Men ok!

Vi var så nära att köpa en Rideback men när Peppe fick en infektion i ögat samtidigt som vi kollade in valpen valde vi att lägga all energi på Peppe. Trots helförsäkring kostade denna infektion oss ca 10 000 kr. Det var värt varenda krona. Kommer aldrig ha ett oförsäkrat husdjur.

Jag är numer öppen för inköp av blandraser (som i vissa kretsar anses som friskare än renrasig) men jag är så nöjd med tryggheten från våran renrasiga pudel från en underbar kennel med livslång support och stöttning och det viktigaste HELFÖRSÄKRING.

Jag ser problemet bakom billig hund och dyr omkostnad - och har inte satt mig in in i de stackars djuren utan detta inlägg är helt egoistiskt utifrån min och min familjs önskan om en till familjemedlem.

Finns det en stor familjehund, som klarar av att vara själv 4-5 timmar per dag, accepterar barn i 10-12 år som chefer mellan14-16, vill motionera, busa och leka helgtid, eftermiddagar och kvällar? Kommer antagligen få sova i sängen, ligga i soffan och äta ost lite för ofta...?


Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

PK & co

Jag är 38 år, gift med Johan och har tre barn. Våran syn på livet är att få vardagen att fungera, ha roligt och resa.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela